120 години от рождението на Илия Бешков
Природата беше надарила щедро този човек – художник, педагог, публицист… Във всички тези области на изкуствата той остави трайни творчески следи. Обичал е и други изкуства - музиката, театъра, литературата.
Илия Дунов Бешков е роден на 24 юли
1901 година в с. Долни
Дъбник, Плевенско. Учи в родното си село, две години следва право, но се
отказва и завършва живопис в класа на професор Никола Маринов.
Богатата
емоционална душевност и характерът му се изграждат под въздействието на
красивата родна природа и идилична селска действителност, на неговата надарена с чувство за хумор
майка Пана, на умния му и предприемчив баща Бешко… Тази богата душевност,
острата му чувствителност за народната съдба, обичта към хората и щедрата
природна дарба му помагат да се оформи като находчив карикатурист, мъдър
публицист, хуманист и активен общественик.
Още като
студент печати първите си карикатури във вестник „Земеделско знаме“, “Звънар“ и
други.
През
младежките си години се свързва със земеделските идеи. Най-добрите му приятели са земеделски деятели като Никола
Петков, писателите Трифон Кунев, Константин Петканов и други.
Знаменателни са неговите думи „АЗ НЕ ЧЛЕНУВАМ В БЗНС, БЗНС ЧЛЕНУВА В
МЕН“.
От 1945 г.
преподава в Художествената академия
рисуване- илюстрация и оформление
на книгата, редовен професор там става през 1953 г., завежда катедра „Графика“
до края на живота си.
Известни
негови карикатури и илюстрации осмиват
властниците и режимите в България. Смехът
на Бешков е горчив и трагичен, но едновременно с това – непринуден, хуманен,
поетичен.
През целия си жизнен и творчески път Бешков
се труди упорито и споделя: „Трудът е най-верният и постоянен приятел на
човека“.
Приживе
има само една самостоятелна художествена изложба.
Талантлив творец, необикновен човек с активна гражданска позиция, Бешков
откликва на някои от най-бурните събития в историята ни през първата половина
на ХХ век: Първата и Втората световни войни, политическите преврати и промени
на властта…
Умира в София
на 23 януари 1958 г.
Кирил Назъров
„Той е един от ония всеобемащи пластични таланти, у които е невъзможно
да се определи граница между карикатурата така, както тя е известна на широката
публика, и рисунката и картината в тяхното широко художествено значение. …
Често пъти едно малко, умело забелязано движение на тялото или лицето, понякога
в сянка, където подробностите едва се забелязват, композирани в рембрандовско
разделяне на сянката и светлината, ни дават цяла една житейска драма или
комедия, на която присъстваме, както в картините: „Свидетели“, „Във влака“,
„Домашен танц“ и „Съпрузи“.
… С начина на рисуване Илия Бешков в своя
одухотворен реализъм продължава пътя на големите
майстори на рисунъка, от Гоя, Домие, Гаварни, Форен, Тулуз Лотрек и заедно със
споменатия Георг Грос до съвременните стремежи да се изрази с рисунката
истинския живот…. Онова, по което този балкански селянин е близък и сроден на
големите майстори на Запада, то е в силата на психологичното наблюдение, в
съразмерното художествено изразяване с учудващо изтънчено съгласуване на
живописните и графични средства.“
Няма коментари:
Публикуване на коментар