Но
кои са всъщност българските народни будители?
Всеки
от нас носи в сърцето си името и образа на някои от тях и все пак...
Да
започнем със Свети Иван Рилски, чийто празник не случайно е избран за ден на
народните будители. Той е първият и най-значим български светец и отшелник,
духовен водач и закрилник на българския народ в първите години след
покръстването. Според легендата е живял по времето на княз Борис I, цар Симеон
Велики и цар Самуил.
Традицията
малко несправедливо прескача представителите на Охридската и Преславската
книжовни школи, за да обърне внимание на онези личности, които оставят светлина
в робския небосклон на българина. Сред тях изпъкват имената на патриарх Евтимий
и неговите ученици и последователи от Търновската книжовна школа - Григорий
Цамблак, един от най- значимите славянски църковни проповедници, писатели и
химнографи, радетел за правописна и езикова реформа, Владислав Граматик, автор
е преводач, съставител на сборници, с творчество, обхващащо над 4300 ръкописни
страници, считан за един от ранните представители на сръбската литература, Константин
Костенечки, който с творчеството си оказва дълготрайно влияние върху южнославянска
литература и обучение, в които въвежда и древногръцки елементи в
южнославянската философия и литература.
Йоасаф
Бдински е пренася традицията на Търновската школа във Видин. В творчеството си
дава ценни исторически сведения за живота на българското общество от края на
XIV в., когато вече цялата страна е под турско владичество.
Димитър
Кантакузин е български книжовник от втората половина на XV век, късен представител
на Търновската школа, пише на български и гръцки. Стилът му е определян като
емоционално лиричен.
Петър
Богдан Бакшев или Бакшич е български католически архиепископ и книжовник. Автор
е на първата история на България (написана век по-рано от Паисиевата) и е един
от инициаторите на Чипровското въстание. Друг представител на българската
католическа традиция е Петър Парчевич, наследник на стар чипровски род, който става
български католически епископ.
Видни
представители на Софийска книжовната школа от ХVІ век са Поп Пейо и Матей
Граматик.
Може
би най-тачените народни будители са представителите на ранното Възраждане - Паисий
Хилендарски, Неофит Рилски и Неофит Бозвели. Авторът на „История
славянобългарска“ е прието да се счита като основоположник на българското
Възраждане. Канонизиран е за светец с писмен акт на Светия синод на Българската
православна църква през 1962 г. Неофит
Рилски е монах, учител и художник – духовен стожер на просветното движение от
първата половина на ХІХ век, а Неофит Бозвели е един от водачите на
националното църковно движение от средата на века.
Не
можем да отминем д-р Иван Селимински, общественик и лекар, който превръща град
Брашов център на българската революционно-просветна емиграция, както и братя
Миладинови, които с труда "Български народни песни" (1861) фокусират
общественото внимание върху безценните образци на народния гений.
Сред
будителите на народа са и революционерите Георги Раковски, Христо Ботев, Захари
Стоянов, Любен Каравелов, Добри Чинтулов. Тези хора, освен с революционната си
дейност, са известни и като хора на словото и духа. Особено е мястото на Васил
Левски сред народните будители, около образа на който народната памет е създала
ореол, по-светъл от ореола на светец.
Народни
будители са и воеводите Стефан Караджа (Стефан Тодоров Димов) и Хаджи Димитър
(Димитър Николов Асенов).
Наричан
още приживе „патриарх на българската литература“ и един от идейните
вдъхновители на деня на народните будители, Иван Вазов е също сред най-тачените
от тях.
Но
народни будители са не само видни исторически личности и творци. Народни
будители са всички онези, които чрез своя ежедневен труд и дейност сеят семето
на просветата и човеколюбието в душите на хората.
По повод обявяването празника на народните будители за общонационален, министър Стоян Омарчевски казва: „...първата наша грижа е да обърнем погледа
на нашата младеж към всичко ценно и светло от нашето минало и да я приобщим към
това минало, за да почерпи тя от него бодрост и упование, сила и импулс към
дейност и творчество. Нашата младеж трябва да знае, че животът само тогава е
ценен, когато е вдъхновен от идейност, от стремеж; само тогава животът е
съдържателен и смислен, когато е обзет от идеализъм, когато душите и сърцата
трептят за хубавото, националното, идеалното, а това е вложено в образите и
творенията на всички ония наши дейци, които будиха нашия народ в дните на
неговото робство, които го водиха към просвета и национална свобода през
епохата на възраждането и които му създадоха вечни културни ценности през
неговия свободен живот...Министерството на народното просвещение определя деня
1 ноември, деня на св. Йоана Рилски за празник на българските будители, за
празник, да го наречем, на големите българи, чрез който празник, уреден
планомерно и системно, да се обединяват всички усилия в това направление, като
тоя ден се превърне в култ на българския народен гений: отдавайки почит към
паметта на народните будители, към ония, които като самоотвержени воини, водеха
българския народ в миналото към просвета, към свобода, към култура, да
вдъхновим младежта чрез техните светли образи към народни и културни идеали.“
ЛЗЗ,
в-к "Литературно земеделско знаме", брой
6(12), година ІІ, ноември- декември 2013 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар